تبلیغات
-وبلاگ روانشناسی بالینی دکتر دارابی-44030719 - -سوگ یا فقدان یا از دست دادن عزیزان(داغدیدگی).

-وبلاگ روانشناسی بالینی دکتر دارابی-44030719

در اندرون من خسته دل ندانم کیست-که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

 

-سوگ یا فقدان یا از دست دادن عزیزان(داغدیدگی).

 

نوشته شده توسط:دکتر جعفر دارابی-متخصص روانشناسی.

-فقدان یا سوگ(از دست دادن عزیزان)


سوگ یا فقدان که در اصطلاح انگلیسی گریف نام دارد ، یکی از واقعیات انکار ناپذیر این دنیا است . مرگ عزیزان یکی از بزرگترین استرسها یا همان فشار روانی است.تا زمانی که ما زنده هستیم شاهد مرگ دوستان و عزیزانمان خواهیم بود.اما چقدر خودمان را برای آن آماده کرده ایم.افراد مختلف با توجه به شخصیت و واقع نگری ، به طرق مختلف با این استرس کنار می آیند .هر اندازه افراد منطقی تر باشند و با این واقعیت منطقی کنار بیایند ، بهتر مراحل سوگ را کنار خواهند گذاشت.

برخی افراد هنوز واقعیت مرگ را نپذیرفته اند.حضرت علی(ع) می فرماید ، برای دنیایت آنچنان کار کن که انگار تا ابد زنده میمانی و برای آخرتت آنچنان کار کن که انگار همین فردا خواهی مرد ، یا در جای دیگری میفرماید، مرگ از رگ گردن به انسان نزدیکتر است.

بنابر این مرگ مثل سایه با انسان همراه است.افرادی که از قبل احتمال فقدان عزیزان خود را میدهند ، راحت تر با این پدیده کنار می آیند.البته از هر فردی اگر سوال شود که آیا تو روزی خواهی مرد؟، مسلما به این سوال و سوال کننده میخندند.چون جواب آنرا بدیهی میداند.اما  چه اندازه واقعیت مرگ خود و نزدیکانش را با تمام وجود می پذیرد.

                                بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین

                                کین اشارت به جهان گذران ما را بس

   تحقیقات انجام شده در امریکا نشان می دهد که مرگ همسر بزرگترین استرس به حساب می آید.این موضوع برای همه یکسان نیست.شاید در ایران مرگ فرزند سنگین تر باشد.

نکته دیگری که در پذیزش واقعیت مرگ بسیار مهم است این است که چه اندازه مرگ را با دید معنوی نگاه کنیم.افرادی که مرگ را انتقال از یک دنیا به دنیایی دیگر میدانند با این پدیده راحت تر کنار می آیند تا افرادی که هنوز به درک این واقعیت نرسیده اند. به قول حضرت مولانا:

                               مرگ اگر مرگ است گو نزد من آد      تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

                               من ز او جانی ستانم جاودان           او زمن دلقی ستاند رنگ رنگ

و نیز در سروده زیبای دیگری می گوید:

                             از جمادی مردم و نامی شدم     وز نما مردم به حیوان سر زدم

                             مردم از حیوانی و آدم شدم      پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم

                            حمله دیگر بمیرم از بشر          تا بر آرم از ملائک بال و پر

                           بار دیگر از ملک پران شوم       آنچه اندر وهم ناید آن شوم

 از نظر روانشناسی و روانپزشکی اگر فردی عزیزی را از دست بدهد ، افسردگی او تا شش ماه طبیعی است اما اگر از این مدت بگذرد او یک بیمار افسرده تلقی خواهد شد و باید تحت رواندرمانی و دارو درمانی قرار بگیرد. البته این به این معنا نیست که در مدت شش ماه اول اگر افسردگی شدید بود هیچ اقدامی انجام نگیرد.در این مدت نیز خطراتی وجود دارد از جمله خطر اقدام به خودکشی.افرادی که از قبل زمینه افسردگی را دارند احتمال کنار آمدن با فقدان را کمتر خواهند داشت و خطرات احتمالی نیز بیشتر است که اطرافیان باید بیشتر مراقب این افراد باشند.

توصیه های مهم

از دست دادن عزیزان برای همه ما رخ می‌دهد و عبور از این شرایط سخت به آگاهی و مهارت‌هایی نیازمند است كه اطلاع از آنها به ما كمك می‌كند تا این وضعیت دشوار سوگ را راحت تر تحمل كنیم و به سلامت از آن بگذریم.
ممكن است هفته‌ها و ماه‌های بعد از مصیبت با مواردی از قبیل غمگینی، افسردگی، درماندگی و ناتوانی، علاقه نداشتن به كارهای سابق، بی تفاوتی و بی‌حوصلگی روبه‌رو شوید. توصیه‌های زیر می‌تواند در این مراحل سخت به شما كمك كند:
1- به خود حق بدهید كه احساس عصبانیت، غمگینی، ناراحتی و بسیاری از احساسات ناراحت‌كننده دیگر دارید.
2- درخصوص احساسات خود با دیگران صحبت كنید.
3- احساسات و نگرانی خود را ابراز و هر وقت خواستید گریه كنید.
4- مراقب وضعیت جسمی‌ خود باشید. وقتی فرصت پیدا كردید استراحت كنید و چیزی بخورید.
5- زمانی را برای كارهای شخصی مانند رسیدگی به بهداشت و مراقبت شخصی خود اختصاص دهید.
6- به خود سخت نگیرید و به دلیل عصبی و پرخاشگر‌‌بودن خود را سرزنش نكنید.
7- ارتباط خود را با اطرافیان حفظ كنید و با بستگان و كسانی كه همدرد شما هستند، در تماس باشید.
8- احساسات و عواطف خود را از هر طریقی كه می‌توانید ابراز كنید و اگر دوست دارید و می‌توانید بنویسید، نقاشی كنید، گریه كنید، دعا كنید، قران بخوانید، عصبانی شوید، داد بزنید و غم سنگین خود را بیرون بریزید.
9- لوازم شخصی و یادگاری‌هایی از فرد یا افراد از دست داده را نگه دارید و همراه خود داشته باشید. اگر باعث تسكین شما می‌شود می‌توانید با فرد از دست‌رفته صحبت كنید و برای وی نامه بنویسید یا برایش دعا كنید.
10- به یاد داشته باشید بهبود اثرات عاطفی حادثه، نیاز به زمان زیادی دارد انتظار نداشته باشید كه سریعا به وضعیت سابق برمی‌گردید.
11- زندگی شما پس از این اتفاق تغییر خواهد كرد و ممكن است مجبور باشید دوباره و از صفر شروع كنید یا مجبور به انجام كارهایی باشید كه تا به حال نكرده اید. از نظر روحی خود را برای این تغییر آماده كنید.
12- تا مدت‌ها شما در وضعیت بحرانی به سر خواهید برد. این بحران ممكن است عوارضی را در زندگی شما ایجاد كند؛ مثل مشكلات مالی و خانوادگی و... این عوارض و مشكلات ممكن است گذرا باشد و با تدبیر درست حل شود، بنابراین از گرفتن تصمیمات مهم برای آینده مانند رها كردن كار، انتخاب محل جدید زندگی و مهاجرت خودداری كنید.
13- حادثه تلخی كه پشت سر گذاشته‌اید، ممكن است عوارض روانی و رفتاری خاصی را به دنبال داشته باشد لذا اگر احساس می‌كنید قادر به مقابله با این مشكلات نیستید، به متخصصانی  مثل روانشناس یا روانپزشک مراجعه كنید. شاید لازم باشد به هر دو متخصص مراجعه داشته باشید و هم از رواندرمانی مخصوص سوگ بهره مند شوید و هم از دارو درمانی استفاده کنید.

دکتر دارابی

(روانشناس و استاد دانشگاه)





فوبیا یا هراس چیست؟ چهارشنبه 21 تیر 1396
کتاب روانشناسی هویت دکتر دارابی چهارشنبه 23 فروردین 1396
درمان شناختی و روان شناختی افسردگی.. سه شنبه 22 فروردین 1396
روانشناسی دوران نوجوانی. جمعه 18 فروردین 1396
کانال تلگرام دکتر دارابی جمعه 31 اردیبهشت 1395
مقایسه روشهای درمانی ای ام دی آر با شناخت درمانی جمعه 31 اردیبهشت 1395
آدرس کانال دکتر دارابی پنجشنبه 6 اسفند 1394
فیزیولوژی عشق یکشنبه 17 اسفند 1393
فرق بین روان شناسی و روان پزشکی(تفاوت روان شناس با روان پزشک). چهارشنبه 12 آذر 1393
فقر احساسی ؟ دوشنبه 19 آبان 1393
نقش دین در سلامت روان. یکشنبه 2 شهریور 1393
ارزشهایی که باید به فرزندان خود بیاموزیم.. سه شنبه 5 فروردین 1393
-درمان ای.ام.دی.آر(E.M.D.R)چیست؟ جمعه 27 دی 1392
رفتار درمانی دیالک تیکی(D.B.T) چیست؟ جمعه 27 دی 1392
*مراقبه و مدیتیشن موجب تغییرات در بیان ژن ها می شود جمعه 27 دی 1392
lمهمترین ویژگیهای همسر خوب ومهمترین معیارهای انتخاب همسر جمعه 29 آذر 1392
ازدواج با کسی که از ازدواج قبلی خود دارای فرزند است شنبه 22 تیر 1392
خطاهای شناختی در نظریه آرون بک. دوشنبه 17 تیر 1392
چگونه نه بگوییم ولی احساس گناه و شرم نکنیم؟راههای ابراز وجود و نه گفتن به دیگران.. شنبه 15 تیر 1392
درسی از مولانا و شمس تبریزی پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392
لیست آخرین پستها